In de raadsvergadering van 15 december heeft GemeenteBelangen vragen gesteld naar aanleiding van het niet doorgaan van de schaatsbaan in Kaatsheuvel en verontrustende geluiden van ondernemers en particulieren als het gaat om vergunningaanvragen op allerlei terreinen.

Nader onderzoek vanuit GemeenteBelangen leerde toen dat verschillende mensen aangaven dat de doorlooptijden bij het aanvragen van vergunningen erg lang zijn en dat er verschillende keren door de gemeente is gevraagd om de aanvraag terug te trekken en in een aantal gevallen daarna opnieuw in te dienen. Na de oproep van GemeenteBelangen in januari 2023 hebben zich 12 gevallen gemeld waarmee gesprekken hebben plaatsgevonden. Doel van deze gesprekken was enerzijds inventariseren en vaststellen hoe groot het probleem werkelijk is mbt het aanvragen van vergunningen, maar ook de gemeente erop wijzen dat er nog steeds veel mis gaat. Wel hebben we geconstateerd dat de meeste klagers anoniem willen blijven en dat zij niet met naam en toenaam genoemd willen worden in ons onderzoek. Enerzijds bemoeilijkt het ons onderzoek en anderzijds verbaasden we ons erover dat mensen bang zijn om over de gemeente te klagen vanwege mogelijke gevolgen voor hun aanvraag.

GemeenteBelangen heeft een aantal klagers geadviseerd om met wethouder Laros contact op te nemen, omdat hij in de raadsvergadering hen daartoe had uitgenodigd. Een aantal gevallen blijven we met bijzondere belangstelling volgen en een aantal zijn óf alsnog afgehandeld óf hebben geleid tot het terugtrekken van de aanvraag. We zijn benieuwd of een herhaalde oproep tot een nieuwe stroom van ontevreden inwoners zal leiden.

Verschillende bestuurs- en fractieleden van Gemeentebelangen horen voortdurend in hun omgeving mensen klagen over het aanvragen en behandelen van vergunningen maar als we oproepen dit te melden dan is er terughoudendheid. Willen we zaken verbeteren in het belang van de gemeente en haar inwoners dan moeten we wel de problemen benoemen en goed adresseren.

GemeenteBelangen roept dan ook nogmaals mogelijke gedupeerden m.b.t. vergunningaanvragen opnieuw op om deze gevallen te melden, zodat we kunnen inventariseren hoe groot de problemen zijn en wat de mogelijke oorzaken zijn. We vinden het belangrijk, ook in het kader van onze bestuurlijke toekomst, om vast te stellen of onze gemeente in staat is om vergunningaanvragen voor (ver)bouwprojecten, maar ook voor evenementen, binnen een redelijke termijn en op juiste wijze af te handelen. Melden kan op www.gemeentebelangenloz.nl en/of info@gemeentebelangenloz.nl.