Uitgerekend op de geboortedag van de Belgische chansonnier Jacques Brel (8 april 1929 in Schaarbeek) bracht de Vlaamse zangeres Micheline Van Hautem in een vrijwel uitverkocht Klavier in Kaatsheuvel de liedjes van Brel tot leven. Zij bezorgde samen met het Groot Harmonie Orkest van Harmonie Kaatsheuvel, speciale gast bastrombonist Jos Jansen en de Kaatsheuvelse accordeonist Antoine van Wanrooij het laaiend enthousiaste publiek een onvergetelijke theateravond.

Micheline Van Hautem bewees in Het Klavier alle facetten van het oeuvre van Jacques Brel te beheersen. Van uitbundige vrolijkheid tot ingetogen melancholie. Het lieflijke, maar ook het rebelse en zijn voorliefde voor (Vlaamse) vrouwen vielen op hun plaats in het Kaatsheuvels theater waar de ode aan Brel een verrassende performance kreeg. Met een heel groot compliment aan het orkest van Harmonie Kaatsheuvel onder leiding van dirigent Geert Schrijvers. De muzikanten vertolkten muzikaal perfect de gevoelens die Brel in zijn liedjes stopte. Het orkest kwam tot een perfect samenspel met Micheline Van Hautem die van het begin tot het eind het publiek wist te boeien.

Klik

Met haar heerlijke Vlaamse tongval kreeg ze al snel een klik met het publiek. Micheline nam het publiek mee door het gevarieerde repertoire van Brel dat een mooie afspiegeling was van diens wisselende gevoelens. De in Gent geboren Micheline Van Hautem was in Het Klavier de absolute ster van de avond die recht deed aan de erfenis van haar landgenoot Brel. Door te openen met Vesoul zette Micheline haar gehoor meteen midden in het onstuimige leven van Brel, want Vesoul vertelt het verhaal van een wispelturige vrouw die Brel meer dan gek maakte.

Het thema liefde, de zoektocht daarnaar en de ruwe scheiding krijgen in veel chansons van Brel een eigen spannende muzikale invulling. Micheline Van Hautem weet daar als geen ander een grandioze uitvoering aan te geven. Daarbij wordt ze fantastisch aangevuld door haar robuuste bastrombonist Jos Jansen die met zijn fluwelen klank een extra dimensie geeft aan de chansons van Brel en de krachtige stem van de charmante zangeres. Maar ook Micheline zelf blijkt op dwarsfluit meermaals een bijzondere toevoeging die in het samenspel met Jos Jansen de tribune kippenvel bezorgt.

Hoogtepunten van Brel & Brass waren ongetwijfeld Ne me quitte pas, dat door Micheline in het Afrikaans (Moe nie weggaan nie) werd vertolkt, het aanstekelijke Les Flamandes en La Quête en Marieke dat ze respectievelijk samen met de kopersectie en de saxofoonsectie van de harmonie ten gehore bracht. Natuurlijk ontbraken het opzwepende Port d’Amsterdam en Bruxelles niet. Met het afsluitende ‘Ik Weet Wel Mijn Lief’ bracht de in Nice woonachtige Belgische zangeres een vertederende ode aan Zjef Vanuytsel waarmee ze in 1973 furore maakte.

Franse ambiance

In het eerste deel van het concert Brel & Brass bracht het Groot Harmonie Orkest van Harmonie Kaatsheuvel en accordeonist Antoine van Wanrooij het Klavier in Franse sferen met herkenbare melodieën als Cent mille chansons, Chansons d’amour, Les Miserables, Paris Montmartre en Le Lac du Connemara. Presentator in spé Ruben Hazenberg (16) stal de show met zijn onbevangen aankondigingen en met zijn steenkool Frans verwierf hij de sympathie van het publiek. Ruben kreeg ook het publiek massaal in actie bij de afsluitende klanken van Le Lac du Connemara. Door het zwaaien met tissues toonde het publiek de liefde voor de Franse muziek. Deze Belgische traditie werd een feestje dat door de tribune gretig werd opgepikt.

Micheline Van Hautem was na afloop lovend over het enthousiaste Kaatsheuvels publiek, de diversiteit van het orkest, de klankkleur en de manier waarop het orkest en solisten invulling hebben gegeven aan deze uitvoering van Brel & Brass. “Jullie waren fabuleus, jullie enthousiasme was aanstekelijk en ik apprecieer de fijne blend.” Ook het publiek was na afloop vol complimenten over de muzikale invulling van dit concert dat door Micheline Van Hautem, Jos Jansen, Antoine van Wanrooij en het Groot Harmonie Orkest van harmonie Kaatsheuvel met zijn solisten onder leiding van Geert Schrijvers tot grote hoogte werd gestuwd. Het Klavier beleefde een topavond.