Voor het vak ’Ondernemen’ hebben de leerlingen uit klas 4 van het Van Haestrecht College afgelopen maart een pop-up store opgezet. De opbrengsten hiervan zijn gedoneerd aan een goed doel, Stichting Veer(le)kracht. De leerlingen waren zo onder de indruk van het verhaal van Veerle, en haar overlijden, tijdens de opening van de pop-up store dat ze nóg meer geld op wilden halen met sponsoracties.
Veer(le)kracht
Jaarlijks openen de laatstejaarsleerlingen van het Haestrecht College een pop-up store. De opbrengst hiervan wordt gedoneerd aan het goede doel. Dit jaar was dat Stichting Veer(le)kracht. Veerle is een meisje van 12 jaar, bij wie begin 2022 een hersentumor werd vastgesteld die erg moeilijk behandelbaar is en waarvan de overlevingskans zeer laag is. Samen met familie en vrienden startte zij het initiatief Veer(le)kracht, waarmee ze geld in wilde zamelen voor vernieuwend onderzoek naar dit type hersenkanker in Nederland. Met dit geld kunnen er trials buiten Europa naar Nederland worden gehaald.
Op woensdag 8 maart, tijdens de opening van de pop-up store, is Veerle overleden. Dit maakte veel los bij de leerlingen.
Sponsoracties
Door het overlijden van Veerle wisten de leerlingen één ding zeker: ze wilden nóg meer geld ophalen, als een gebaar van respect voor alles wat Veerle in gang heeft gezet en heeft losgemaakt bij hen, en zoveel meer mensen. En dus hebben de leerlingen bijvoorbeeld overnacht op school en werd er een livestream opgezet om geld op te halen. In samenwerking met Medifit in Drunen en Fysiocare in Waalwijk werd er een trampoline en een spinningfiets op de school geplaatst, die continu bezet moest zijn, de hele nacht door. Vooraf hebben de leerlingen zich laten sponsoren.
Opbrengst
Met de pop-up store en de sponsoracties wisten de leerlingen een bedrag van maar liefst €2700 op te halen voor Veer(le)kracht. Suzanne Trommelen, docent ondernemen, vertelt: ”Wij zijn zo ontzettend trots op onze leerlingen en de manier waarop ze zich hebben ingezet. Het zijn stuk voor stuk kanjers. Dat wisten wij natuurlijk al lang, maar dat hebben ze toch maar weer mooi laten zien tijdens deze actie”. Op het Van Haestrecht College krijgen leerlingen alle ruimte om te groeien en te leren door te doen, zo ook met de pop-up store en de sponsoractie voor Veer(le)kracht.