Parochie H. Willibrord

“Jezus helpt jou” was het thema van de gezinsviering afgelopen zondag. Als een heel klein kindje moe wordt, neemt de moeder het in de armen. Als iemand niet meer zelf kan lopen en gaan, wordt hij door anderen geholpen/gedragen. Als iemand bedroefd is, huilt hij graag bij een ander uit. Als je zelf verdrietig bent, vertel je je verhaal aan iemand die van je houdt en die je begrijpt. Jezus zegt vandaag: “Als je het moeilijk hebt, kom maar bij Mij. Ik luister naar je. Ik neem je in mijn armen en zal je troosten.” Jezus houdt heel veel van ieder van ons. Zijn juk is zacht en zijn last is licht. Jezus geeft geloof en alles wat wij in geloof aan Hem toevertrouwen kunnen we beter dragen/verdragen. Daarom gaan wij met al onze vragen naar Hem toe. Hij zal ons helpen. Het waren mooie gezinsvieringen. Wij hopen dat meer ouders dit mogen ontdekken en hun kinderen de blijdschap van deze vieringen, die ook speciaal voor hen zijn, beleven. Veel dank voor alle inzet. Boodschap en gebed voor de Werelddag van de Grootouders en de Ouderen op 23 juli Zondag 23 juli viert de Rooms-Katholieke Kerk voor de derde keer de Werelddag van de Grootouders en de Ouderen. Deze dag, ingesteld door paus Franciscus tijdens de Covid-19 pandemie, heeft dit keer als thema: 'Barmhartig is Hij van geslacht op geslacht' (Luc. 1, 50). De paus gaat in zijn boodschap voor deze dag in op de ontmoeting tussen de jonge Maria en haar oudere nicht Elisabet. Ook legt de paus een link met het thema voor de Wereldjongerendagen die dit jaar plaatsvinden in Lissabon, kort na de dag voor de Grootouders en Ouderen. Beide gebeurtenissen zoomen in op ‘de haast' van Maria (vgl. v. 39) bij haar bezoek aan Elisabet en nodigen ertoe uit na te denken over de band tussen jongeren en ouderen.

Bezoek je grootouders

Paus Franciscus richt zich in zijn boodschap voor deze Werelddag rechtstreeks tot de jongeren die zich voorbereiden op de Wereldjongerendagen en vraagt hen: ‘ga, alvorens op reis te gaan, je grootouders bezoeken, breng een eenzame oudere een bezoek! Hun gebed zal jullie beschermen en jullie zullen in je hart de zegen van die ontmoeting dragen.’ En tegen de ouderen zegt paus Franciscus: ‘U, ouderen, vraag ik met gebed de jongeren te begeleiden die op het punt staan de WJD te vieren. Die jongens en meisjes zijn het antwoord van God op uw vragen, de vrucht van wat u hebt gezaaid, het teken dat God zijn volk niet in de steek laat, maar het altijd verjongt met de fantasie van de Heilige Geest.’

In de parochies

Parochies worden van harte uitgenodigd om op zondag 23 juli speciaal aandacht te geven aan de Werelddag van de Grootouders en de Ouderen. Podcast met mgr. Woorts over de vraag: ‘Wat betekent Maria voor jou?’ Het thema voor de Wereldjongerendagen (WJD) in Lissabon deze zomer is: Maria stond op en ging met spoed (Lucas 1, 39). In de aanloop naar de WJD gaat katholiekleven.nl in een serie podcasts in gesprek met een aantal bijzondere gasten over de vraag: ‘Wat betekent Maria voor jou?’. Mgr. Woorts is hulpbisschop van het aartsbisdom Utrecht en bisschop-referent voor de bedevaarten. Wanneer bidt mgr. Woorts tot Maria? Wat is zijn mooiste Marialied, Mariafeest, mooiste Maria bedevaartplaats? Hij vertelt ook over Maria in de bijbel: 'Zij staat bij het kruis van Jezus. En daar, vlak voor zijn sterven, geeft Jezus Maria als moeder aan de leerling die hij liefheeft. We weten dat die leerling Johannes was. Maar in het Johannes evangelie staat er niet de naam van die leerling bij. We mogen dat zien als: wij zijn allemaal door de Heer geroepen, gekozen om zijn geliefde leerling te zijn. Jezus geeft dus Maria aan ons allemaal als moeder. Wij mogen Maria opnemen in het huis van ons geloofsleven, in het huis van ons gebed. Daar heeft zij een plaats. Daar mag zij wonen. We mogen haar daar verwelkomen.'

‘Met Maria mogen wij ons leven aan God toevertrouwen’

Hoe mooi is het dat de WJD dit jaar een Mariathema hebben? Mgr. Woorts vertelt verder; 'Ik herinner mij een oude mevrouw die ik toen ik jong was ontmoette bij de grot in Lourdes. Die mevrouw had veel meegemaakt. Ze wees mij naar het beeld van Maria in de grot en zei toen heel nadrukkelijk: haar hoef ik niets uit te leggen, zij begrijpt mij. En dat heeft mij doen verstaan wat Maria voor mensen betekent. Zij begrijpt mij. Ik hoop dat Maria door deze WJD dichterbij komt voor de jongeren, en dat we met haar ons leven aan God kunnen toevertrouwen, met alle vragen en worstelingen die er kunnen zijn.'

Deze podcast is te beluisteren op katholiekleven.nl.