Meer groen, een regenboogzebrapad, extra materialen voor de speelplaats. Een kleine greep uit de inmiddels gerealiseerde ideeën vanuit de leerlingenraad van openbare basisschool Den Bussel. Voorstellen kunnen écht uitgevoerd worden, ervaren kinderen. Dit maakt dat er jaarlijks meerdere enthousiaste leerlingen zich verkiesbaar stellen voor een nieuwe leerlingenraad.

Door Nicole Verhoeven-Speek

“Welkom allemaal, bij deze eerste vergadering,” begint Margje Oerlemans-Laros. Margje is medeoprichter van de leerlingenraad van openbare basisschool Den Bussel in Kaatsheuvel en begeleidt de raad sindsdien, nu vijf jaar geleden. “Het is de eerste keer dat deze nieuwe raad bij elkaar komt, dus een agenda met onderwerpen, zoals gebruikelijk, hebben we nog niet,” gaat Margje verder. “Dat zal bij de volgende vergadering in december wel het geval zijn. Er zal dan ook vast iets in de ideeënbus zitten en we hebben waarschijnlijk zicht op wat er speelt, bij ouders, bij klasgenoten of vanuit het team.”

Verder legt Margje de leerlingen uit, dat er afspraken gelden, omgangsvormen, tijdens de vergaderingen. “Zo praat je niet door elkaar heen. Als iemand praat, luister je naar elkaar en je kijkt diegene aan. Je kunt laten merken dat je luistert, door bijvoorbeeld te knikken als je het met hem of haar eens bent.”

Motivatie

Vijf jaar geleden kreeg Den Bussel voor het eerst een leerlingenraad. Ieder schooljaar wordt gestemd voor weer een nieuwe raad. Kinderen van groep 5 tot en met groep 8 kunnen zich verkiesbaar stellen. Uit iedere groep wordt vervolgens één leerling gekozen. Leerlingen ervaren dat met goede ideeën daadwerkelijk iets gedaan kan worden. Dit zorgt er mede voor dat er jaarlijks per groep meerdere gemotiveerde gegadigden zijn voor de nieuwe raad. De leerlingenraad komt vijf keer per jaar bij elkaar.

Eén voor één stellen de kinderen zich voor en vertellen over hun motivatie om zich te willen aansluiten bij de leerlingenraad. Stef uit groep 7b is er duidelijk over: “Het lijkt me leuk en ik kan goeie ideeën verzinnen.” Dani uit groep 7a wil het graag eens proberen; hij wilde het al eerder en is nu gekozen. Tim uit groep 6: “Ik wil graag dat kinderen die thuis niet genoeg geld hebben, ook kunnen eten en goed kunnen leren.” Ook Tess wil kinderen helpen met eten en ze wil zich inzetten voor leukere lessen, bijvoorbeeld over de natuur en het universum. Jula uit groep 5 heeft altijd veel ideeën en tot slot Puck uit groep 8: “Ik zou supergraag enkele dingen binnen de school veranderen en ik heb al een aantal goeie ideeën.”

Ideeën

In het begin kwamen de kinderen met hele grote ideeën, zoals meer pauzes. Inmiddels zijn de voorstellen realistischer. “Heel fijn, want ik zou niet alleen ‘nee’ willen verkopen,” aldus Margje. De kinderen beginnen samen met Margje op te sommen wat de leerlingenraad tot nu toe bereikt heeft en dat is al heel wat: “Een bieb boven en beneden, een regenboogzebrapad, een vernieuwde speelplaats met basketbalveld-lijnen, twee keien, een bankje om de boom, meer groen, zitzakken, meer materialen en een parcours.”

Margje rondt de eerste bijeenkomst af door de zes leerlingen te vertellen over de volgende vergadering in december: “Bij wereldoriëntatie hebben we twee methodes. Welke methode past, zal in december besproken worden. Verder hebben we nieuwe rapporten, een map die steeds wordt aangevuld en een hele schoolcarrière meegaat. Ook hierover zal naar jullie mening worden gevraagd.” Dan bedankt zij Stef, Dani, Tim, Tess, Jula en Puck voor hun aanwezigheid en gaan de leden van de nieuwe leerlingenraad naar buiten.