Online oplichting is een groeiend probleem dat alle lagen van de samenleving raakt. Oplichters gebruiken slimme tactieken om mensen geld afhandig te maken en hun persoonlijke informatie te stelen. We hebben al vaker over deze vorm van criminaliteit gecommuniceerd, maar wij kunnen u niet genoeg waarschuwen. In dit artikel kijken we naar enkele veelvoorkomende vormen van online oplichting en geven we advies hoe u zich beter kunt beschermen.

Phishing e-mails en nep websites

Een veelvoorkomende vorm van online oplichting is phishing. Oplichters sturen valse e-mails die lijken op legitieme communicatie van banken, overheidsinstanties of bekende bedrijven. Deze e-mails bevatten vaak links naar nepwebsites waar u wordt gevraagd met uw persoonlijke gegevens in te loggen. Wees voorzichtig met e-mails die om gevoelige informatie vragen en controleer altijd de afzender en URL van de website. Vertrouwt u het niet, neem dan contact op met het bedrijf, middels de contactgegevens op hun eigen website, gebruik hiervoor niet de gegevens in de e-mailberichten. Mocht u toch een link hebben geopend en uw gegevens hebben ingevuld verander dan uw wachtwoord van betreffende website en informeer het bedrijf over de phishing e-mail.

Online aankoopfraude

Momenteel zien we binnen onze gemeente dat er wekelijks mensen aangifte moeten doen van aankoopfraude. De leeftijden van de slachtoffers van de laatste zes aangiften betrof 21, 22, 25, 44, 45 en 54 jaar. Zo ziet u maar dat het iedereen kan overkomen. Wat hierbij vaak voorkomt, is dat op het moment dat het bedrag aan de verkoper/oplichter is overgemaakt, deze van de aardbodem verdwijnt en niet meer reageert op contactpogingen. Met betrekking tot de aankoop van tickets voor evenementen komt het ook voor dat de tickets digitaal worden toegestuurd en dat bij aankomst bij het evenement blijkt dat dit ticket al eerder was gescand. Hoogstwaarschijnlijk heeft de verkoper/oplichter zijn ticket aan meerdere personen doorverkocht. Om uzelf te beschermen tegen online aankoopfraude zijn er enkele stappen die u kunt nemen. Controleer of de webwinkel betrouwbaar is door deze te googelen en de reviews van andere kopers te bekijken. Ook kunt u controleren of de webwinkel staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Als het een particuliere verkoper betreft, probeer dan de betrouwbaarheid vast te stellen door bijvoorbeeld een fysieke afspraak te maken met de verkoper zodat u zijn identiteit kan vaststellen. Een profiel op een verkoopsite wat pas enkele dagen of weken bestaat, kan een reden zijn om aan de oprechtheid te twijfelen.

Sociale mediabedrog

Kijk uit voor fake profielen op sociale media die een vriendschap of romantische relatie proberen aan te gaan. Deze oplichters proberen uw vertrouwen te winnen voordat ze om geld vragen. Wees sceptisch ten opzichte van onbekende online contacten en deel nooit persoonlijke en financiële informatie.

Tot slot

Wees altijd op uw hoede en vertrouw op uw instinct. Als iets niet goed aanvoelt of als je twijfels hebt over de betrouwbaarheid van een verkoper, is het beter om veilig te spelen en uw producten ergens anders te kopen.

In een tijdperk waarin online winkelen de norm is geworden, is het belangrijker dan ooit om alert te zijn op mogelijke oplichting. Mocht u toch opgelicht zijn, doe dan aangifte bij de politie. Voor meer informatie betreffende het doen van aangifte van online oplichting kijk op de website https://aangifte.politie.nl/iaai-preintake/ of bel met 0900-8844.

Wij wensen u een fijne en vooral veilige week toe.