In een uitverkochte theaterzaal van Het Klavier heeft Harmonie Kaatsheuvel met een hartverwarmend Nieuwjaarsconcert afscheid genomen van dirigent Geert Schrijvers (56) uit Breda. Zes jaar stond hij op de bok voor het Groot Harmonie Orkest. Hij loodste de harmonie door ingrijpende en bewogen coronajaren, drukte een muzikaal stempel op het orkest en kon nu een prachtig orkest overdragen aan zijn opvolger Thom Roosen (31), die met de mars Groet aan Kaatsheuvel officieel de dirigeerstok overnam.

Door Maurice van Overbeek

Geert Schrijvers heeft in zes jaar veel voor de Kaatsheuvelse harmonie betekend. “Dankzij zijn inzet, muzikaliteit en leiderschap heeft hij het groot orkest na de ingrijpende coronatijd terug op niveau gebracht”, prees voorzitter Gerard Bruijniks, die Geert daarvoor zeer dankbaar is. Namens de vereniging overhandigde hij een fraaie fotocollage waarin vele memorabele momenten uit de afgelopen zes jaren waren vastgelegd. Bijzonder daarin waren de van papiergeld gevouwen muzieknoten. “Voor een uitje met vrouw en kind”, benoemde Gerard het idee dat hierachter stak. “Mogelijk wordt het een dagje Efteling, zodat het contact met Kaatsheuvel in tact blijft.“

Speciaal voor dit afscheid had erevoorzitter Joop Bisselink de taak van ‘spreekstalmeester’ op zich genomen. Hij heeft namelijk lange tijd nauw met Geert Schrijvers samen gewerkt en dus kon hij als geen ander met anekdotes terug kijken op de afgelopen zes jaar. Vaak met een knipoog maar ook vol respect, want, zo zei Bisselink: “ Muzikaal heeft hij zijn visitekaartje afgegeven”.

Heerlijke muzikale mix

Voor het Nieuwjaarsconcert had Geert Schrijvers als afscheid een heerlijke muzikale mix samengesteld. Met Army of the Nile willigde hij de roep om een mars in. Terwijl met The Greek Folk Song Suite en Soul Bossanova een breed muzikaal speelveld werd aangeboord. En natuurlijk mochten enkele werken van het beoordelingsconcert in Velhoven niet ontbreken. Met de uitvoering van Aurora Borealis en The Legend of Maracaibo trokken Geert en het orkest het publiek mee in de boeiende wereld van concourswerken.

Tussen de te spelen werken van het Nieuwjaarsconcert nam Joop Bisselink het publiek in de bomvolle theaterzaal mee terug in de tijd. “Hoewel de coronaperiode ons en Geert parten speelde heeft hij toch een aantal aansprekende concerten kunnen leiden.” De erevoorzitter noemde expliciet de D-concerten van Ellen, Onno en Raymond van Overbeek, het Filmconcert, de concertreis naar Bonn, het kerkconcert in de Berndijk, het Jubileumconcert, Brel & Brass, het beoordelingsconcert in Veldhoven en de uitwisseling met het seniorenorkest De Langstraat.

Waardering

Bijzonder was volgens Joop Bisselink dat de harmonie in coronatijd met steun van de leden haar financiële verplichtingen naar dirigenten en docenten heeft kunnen voldoen. “Geert heeft dat enorm gewaardeerd en ook regelmatig laten blijken. Als geste heeft hij twee volgende jaren afgezien van inflatieverhoging. Ook heeft hij een door hem gearrangeerd werk ‘Concerto for a Rainy Day’ aan de vereniging geschonken. Het is Geerts manier van dankjewel zeggen. De uitvoering wacht nog op beter weer”, grapte Joop. Hij benoemde ook het vele werk dat Geert als arrangeur voor de vereniging heeft verzet. “Als er partijen voor bepaalde muzikanten aangepast moesten worden en wanneer muziek soms niet goed leesbaar was (bijvoorbeeld de mars Army of the Nile), dan kwam Geert in actie en schreef volledig nieuwe partijen.” Speciaal voor het Filmconcert schreef Geert fragmenten achterstevoren. “Die werden ook achterstevoren door het orkest gespeeld”, zei Joop bewonderend.

Bisselink composities

Als kleinzoon van de Kaatsheuvelse componist P.B. Bisselink moest het hem van het hart, dat Geert de muziek van Bisselink omarmt. “Niks oubollig, maar het moet wel op het instrumentarium van deze tijd gezet worden”, vindt Geert. Zo heeft hij geheel kosteloos de mars Groet aan Kaatsheuvel, waarmee het Nieuwjaarsconcert werd afgesloten, aangepast. Joop vertelde het publiek dat zijn opa na de Tweede Wereldoorlog de mars Leve de Vrijheid en de ouverture Toxandrië heeft gecomponeerd. Vol trots: “Geert is gecharmeerd van dit stuk en met collega’s is hij bezig deze compositie eigentijds te maken, zodat de uitgeverij Molenaar deze ouverture weer uit kan gaan geven.” Joop en Leo Bisselink brachten namens het Bisselinkfonds geëmotioneerd hun dank over en lieten dat vergezeld gaan met een mooi cadeau waarin de Groet aan Kaatsheuvel was verweven.

Aspirantenorkest

Het Nieuwjaarsconcert was ook nu weer het podium waarop alle geledingen van Harmonie Kaatsheuvel zich presenteerden.

Het Aspirantenorkest onder leiding van Anne Peters beet het spits af. De twaalf beginnende muzikantjes die ondersteund worden door drie volwassen leden en Tjalle Bardie op drums, verrasten met het leuke programma dat onder interim-dirigent Gerian Ammerlaan was ingestudeerd en onlangs uitgevoerd voor papa’s en mama’s. De jeugd kondigde zelf de nummers aan. Bij de Hotel speelde de jeugd een grappig rollenspel waarbij de hotelbel eerst lieflijk en naar gelang het stuk vorderde venijnig werd beroerd. Met de Majestic March, Chinaman in Paris, de Hotel Bell, Gun’s en Cowboys, Let’s Rock en de Mickey Mouse march lieten de aspiranten horen dat ze muzikaal grote stappen maken.

Slagwerkgroep

Het repertoire dat de slagwerkgroep onder leiding van Demos Horn dit jaar gekozen had liep zeer uiteen. De jeugdslagwerkgroep speelde stukken met een stevige beat, zoals Groover en Jipp van Tonn van de Veerdonk en Rock starter van Jan Schipper. Daarna sloot de groep zich aan bij de overige slagwerkers om gezamenlijk het Clave & Sons van Eric Rath te spelen. De Latijns Amerikaanse percussie stond hierin centraal. Met Married Life uit de film Up en Music from Pixar’s up werd de veelzijdigheid van het slagwerk neergezet. Voordat met de happy hardcore medley werd afgesloten, bracht de slagwerkgroep samen met zangeres Fleur Peters het nummer Hard to Say Goodbye van Rondé. Een fijne combinatie die het publiek duidelijk aansprak en beloonde met de daverend applaus.

Midden Orkest

Het Midden Orkest onder leiding van Anne Peters koos voor een programma waarin de verschillende secties nadrukkelijk in beeld kwamen. Met Saxorella trad de hele saxofoongroep op de voorgrond en bij Rats, Bats en Spiders moesten de bassen flink aan de bak. Met de uitvoering van Tiramisu uit de Italiaanse keuken gaf het Midden Orkest een voorproefje van het project Kaatsheuvel Kookt, dat voor 8 juni op de agenda staat. Met I’m a believer en Can’t stop the beat zorgde het orkest voor een swingende afsluiting