Vanwege klimaatverandering waarin lange, droge zomers kunnen voorkomen, bestaat er een steeds groter gevaar dat er grote natuurbranden ontstaan die nauwelijks te blussen zijn omdat de brandweer niet snel bij bluswater kan komen. Daarom zijn er afgelopen week twee putten aangelegd in Natuurpark Loonse en Drunense Duinen waar de brandweer snel wagens kan vullen met bluswater.

Door Jack IJpelaar

Fietsers en wandelaars die afgelopen week hun recreatieve rondje in Natuurpark De Loonse en Drunense Duinen deden werden op de kruising van de fietspaden ter hoogte van het zogenaamde leugenbankje, verrast door de aanwezigheid van militairen en zwaar militair materieel. Fietsers werden door militairen omgeleid over ijzeren platen om daarna hun weg te vervolgen. Maar, is het niet zo dat militairen al jaren geleden hun oefeningen hebben moeten stoppen in het Natuurpark en dat militair materieel er niet meer mag komen? Het blijkt dat deze militairen hier op verzoek van de gemeente Loon op Zand aan het werk zijn.

Geen bluspunt in het gebied

Adjudant Perry de Leeuw Den Bouter heeft de leiding van het project dat wordt uitgevoerd door de Genie-troepen van de Prinses Margrietkazerne uit Wezep. “De aanleiding voor ons om hier putten te boren was de vaststelling van de veiligheidsfunctionaris van defensie en de gemeente dat hier geen bluspunt was in het gebied. Weliswaar ligt de IJsbaan hier, maar ten tijde van droogte, als er het meeste gevaar op een natuurbrand is, staat er in de IJsbaan ook niet voldoende water om te blussen. Dat wij als Genie-troepen hiervoor gehaald zijn, heeft als reden dat het een project is van algemeen nut en belang en dat het iets toevoegt voor de gemeenschap. Met deze onderbouwing mogen wij dit doen. Het is voor ons en voor de gemeente een win-win-situatie. Voor de gemeente is het financieel aantrekkelijk en voor ons omdat we hier mogen boren en op die manier kunnen trainen.”

Putten moeten makkelijk bereikbaar zijn

De plaatsen waar geboord wordt, zijn samen met de boswachter in kaart gebracht. De putten moeten vanaf meerdere kanten makkelijk bereikbaar zijn voor de brandweer om ten tijde van een bosbrand snel de wagens met bluswater te kunnen vullen. Het werk wordt uitgevoerd met een zware grondboor die op een dito zware militaire truck ligt. De adjudant licht het werk toe: “Op de plaats bij het leugenbankje gaat de boor tot 40 meter diepte de grond in. Bij de tweede bron, ter hoogte van de kruising van de Waalwijksebaan met de Roestelbergseweg, zal dat tot 30 meter diep zijn. Meestal boren we dieper. Om een goede bron te realiseren boren we meestal tussen 60 en 80 meter diep, maar dat mag hier niet omdat dit een water-win gebied is. We kunnen zelfs tot 300 meter diepte boren. In het boorgat gaan blauwe buizen van ca 40 cm doorsnee. De buizen die onderaan komen, hebben een perforatie waardoor water naar binnen stroomt.” De put die al afgewerkt is heeft bovengronds een blauwe cylinder met een gele deksel. Herkenbaar en goed te zien van een afstand. De brandweerlieden kunnen hun wagens hieruit snel met water vullen. Na de eerste put wordt alles op de zware trucks geladen. Die verplaatsen zich naar het tweede punt, diepe sporen achterlatend in het vanwege de vele regen tot modderpoel verworden zandpad.

Na realisatie testen

Als de putten vrijdags gereed zijn moeten ze nog getest worden door de brandweer zodat ze weten hoeveel tijd nodig is om vanuit deze putten hun wagens te vullen. De militairen zijn een week aan het werk gewest. Op maandag zijn ze op de locatie aangekomen met de truck met daarop de boormachine, wagens met containers en met buizen en een container die dienst doet als kantine. Vrijdagmiddag was de klus geklaard en vertrokken de militairen met hun materieel weer terug naar de kazerne in Wezep.