Aangenaam. Mijn naam is Margje Oerlemans-Laros. Onder leerlingen beter bekend als juf Margje, juffrouw, juf, JUUHUUUUFFFF of soms zelfs mama of opa. Inderdaad, ik ben leerkracht. Trotse leerkracht van groep 3, 7 en 8 bij OBS Den Bussel. Graag neem ik jullie mee in mijn leven als leerkracht.

Omdat Koningsdag dit jaar in de meivakantie valt, werden de Koningsspelen gehouden op vrijdag 19 april. Of nou ja, het zou plaatsvinden op vrijdag 19 april. Want helaas viel deze dag in het (regen)water. Het heeft de afgelopen dagen zoveel geregend en zou deze dag ook weer veel gaan regenen, waardoor de Koningsspelen afgelast zijn.

Op school hebben we snel geschakeld om toch nog een leuk programma voor onze leerlingen in elkaar te zetten. Omdat ik op vrijdag altijd lesgeef aan groep 7, heb ik de donderdag ervoor, samen met mijn andere collega’s van de bovenbouw besloten dat we in de ochtend een programma in de eigen klas zouden draaien. In de middag mogen de leerlingen een activiteit kiezen. Ik neem u mee in deze ontzettend leuke dag.

Bij binnenkomst ligt er voor de leerlingen een startopdracht klaar. Het is een werkblad waarop een deel van een kroon is afgebeeld en waar bij geschreven staat: ’Maak de tekening af. Het is geen kroon, maar...’. Erg leuk om de creativiteit van de leerlingen hiermee te prikkelen. De een maakt er een cupcake van, de ander een slak, weer een ander een eend en zo komen de leukste creaties op papier.

Wat ik altijd erg leuk vind, is dat we bij Den Bussel tijdens feestdagen de verbondenheid met elkaar opzoeken. Zo is ook nu weer het geval. Met z’n allen gaan we buiten (gelukkig is het redelijk droog op dat moment) het officiële Koningsspelen lied van dit jaar zingen en dansen. Er staan ouders langs de kant van het schoolplein te kijken en te genieten. Veel leerlingen doen enthousiast mee. Leuk om te zien dat in de meeste klassen de afgelopen weken dit lied en het bijbehorende dansje goed geoefend zijn. Zelfs de juffen doen mee.

Als we weer binnen zijn, wordt de startopdracht afgemaakt. Het doel van de Koningsspelen is om het belang van bewegen en gezond eten bij de leerlingen onder de aandacht te brengen. Dus tussen de activiteiten door hebben we daar gesprekken over met elkaar, we doen een Just Dance of een ander spel waarbij de leerlingen in beweging komen. Ook doen we een Kahoot (een quiz) om de Koninklijke kennis van de leerlingen op de proef te stellen. Ik schrok ervan hoe weinig de leerlingen eigenlijk wisten over het Koningshuis. Ik heb dit toegevoegd aan mijn to-do-lijstje: Bijspijkeringscursus Koningshuis. De meesten wisten bijvoorbeeld al niet dat Koningsdag ieder jaar op 27 april gevierd wordt. Of dat de achternaam van onze koning Van Oranje Nassau is. (U wilt weten wat ze dan dachten? Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar de meeste leerlingen hebben ’Alexander’ ingevuld als achternaam van de koning.)

Toen was het tijd voor nog meer gezelligheid. We deden een muziekbingo. Ik zette telkens een lied aan en als de leerlingen deze op hun bingokaart hadden staan, mocht het aangekruist worden. Superleuk dat de leerlingen aan het meezingen en -dansen waren met de muziek. Op ’Europapa’ werd flink gehakt (is dat het voltooid deelwoord van hakken?), tijdens ’Links rechts’ ging het dak er bijna vanaf en bij de ’Macarena’ stond de hele klas te dansen.

Als laatste kregen we een padelclinic van een heuse padelleraar. Ik vond het fantastisch om te zien dat sommige leerlingen zich heel bewust zijn van hoe om te gaan met zo’n racket en de bal echt al gericht kunnen (terug)slaan, terwijl anderen onbevangen in het wilde weg slaan en de bal óf niet raakt óf te hard terugslaat. Tijdens de wedstrijdjes daagden de leerlingen elkaar uit en waren ze erg fanatiek. Heel tof.

Nadat we samen hebben geluncht en buiten hebben gespeeld, begon het middagprogramma. Ik heb met de leerlingen die zich hadden opgegeven geknutseld. Ze mochten uit drie verschillende opdrachten kiezen, waarvan eentje was het maken van een Delfts Blauw bordje. De leerlingen zijn heerlijk bezig geweest.

Nog even afsluiten met een leuke groepsfoto en een paar challenges (zoals wie de meeste woorden kan opschrijven die rijmen op ’koning’) en dan... vakantie!

Ik vond het echt een leuke dag en tijdens het dagelijkse thee drinken met collega’s keek ik positief terug, waarbij de leerlingen voor de zon hebben gezorgd op een regenachtige dag. Mijn leerlingen, mijn klas. En ik mag hun juf zijn. Hun trotse juf.