Leerlingen van leerjaar 1 zijn inmiddels meer thuis in de natuur. Ze hebben tijdens de afgelopen weken aan een duurzaamheidsproject gewerkt, waarin verschillende onderwerpen rondom klimaat en biodiversiteit aan de orde kwamen. Als afsluiting vond een bezoek aan de natuurtuin Bernsehoef plaats.

Groen en Biodiversiteit

Het Van Haestrechtcollege heeft onlangs een project uitgevoerd van Footprinters. Het was een duurzaamheidsproject met als thema: Groen en Biodiversiteit.

De leerlingen hebben onder andere een Roulettespel in de klas gespeeld met vragen rondom Groen en Biodiversiteit, insectenhotels gemaakt en spelenderwijs onderzoek gedaan in de vernieuwde groenstrook voor de school, waar allerlei planten groeien en bloemen in bloei staan. Als afsluiting gingen ze de natuur in.

Natuurtuin Bernsehoef

Op maandagmorgen 17 juni en dinsdagmorgen 18 juni stond de Bernsehoef vol fietsen. Op zowel maandag als dinsdag kwamen twee klassen. Elke klas kreeg een programma van een uur aangeboden.

Elke groep werd in tweeën gesplitst. Eén deel kreeg een rondleiding door de tuin met uitleg over dieren en planten die er leven en de samenhang tussen alles. Bestuiving van bloemen en planten door bijen en andere insecten was een belangrijk aandachtspunt.

Het andere deel van de groep werd ontvangen door een aantal imkers, die uitleg gaven over het leven van honingbijen en de bezigheden van een imker. Deze leerlingen kregen echte imkerkappen op. Sommigen waren erg terughoudend wat betreft al ‘die vliegende beestjes’, maar na verloop van tijd verdween de angst en kwam er verwondering voor terug.

Na een half uur was het wisselen.

Ervaringen van deelnemer Kian: “Bij het vak Science hebben we het thema 'thuis in de natuur' behandeld. We hebben hiervoor verschillende practica en opdrachten gedaan. Met Science werken we met scrum. Dit houdt in dat we in groepjes een poster maken met post-its waar de opdrachten op staan. Deze opdrachten noemen we bouwstenen. In een bepaalde tijd moet je deze uitvoeren met je groepje. Ook bepaal je samen met de anderen in je groepje de regels, bijvoorbeeld muziek luisteren of wat te doen als je je huiswerk niet af hebt. Op deze posters staan ook de voorwaarden, wat te doen, waar we mee bezig zijn, et cetera. Sommige opdrachten moet je buiten uitvoeren. Bijvoorbeeld na uitleg door iemand van de gemeente zoek je informatie over planten en dieren in het parkje voor school. Ook deden we een kleine race welk groepje het meeste afval verzamelde uit het park, bijvoorbeeld plastic en sigaretten. Dinsdag 18 juni zijn we naar een imker gegaan met de klas. We mochten met een speciale imkerhoed bij de bijenkasten gaan kijken. Daarna hebben we een boswandeling gemaakt en hoorden we wat voor dieren en planten in het bos leven. We zagen een eekhoorn en een dassenburcht, maar de das zelf is vooral ’s nachts te zien. Dit was interessant!”

Kian Rozenbrand, klas 1b van Basiskaderberoepsgerichte leerweg.

Thuis in de natuur

De imkers van de Bernsehoef vinden het heel belangrijk dat leerlingen oog hebben voor de natuur, niet bang zijn van allerlei kriebelbeestjes en aanvoelen dat veel dieren afhankelijk zijn van planten. Inmiddels weten de leerlingen dat bijen en andere bestuivende insecten heel hard werken om bloemen en planten te bestuiven, zodat wij genoeg groenten en fruit hebben. Het waren twee leerzame en gezellige ochtenden.

Marja van Hedel

Bijenhoudersvereniging St Ambrosius Dongen/Kaatsheuvel