Maandag 1 juli om 19.30 uur nam voorzitter Peter Essers het woord en heette iedereen van harte welkom. Hij heeft heel de avond alle muziekstukken voorgesteld die werden uitgevoerd door de muzikanten van Sophia. Deze historische locatie is niet zomaar gekozen, want waarschijnlijk vond hier in 1864 de oprichting van de vereniging plaats.

Efteling muziek

Na het welkomstwoord werd het muzikale woord gegeven aan SPE onder leiding van Bas Mertens. Samen met zijn jonge drummers brachten zij een viertal werken ten gehore: Bongolo, Conquest of Paradise, Bing en Vila Volta. Zij hadden niet alleen een aandachtig gehoor, maar brachten het publiek ook aan het lachen toen de muzikanten om beurt de triangel bespeelden die recht voor Bas zijn neus stond opgesteld. Het publiek wist de nummers te waarderen met een warm applaus.

Songfestival door de jaren heen

Vervolgens schoven de blaasmuzikanten van SOL aan en onder leiding van Hadewych van Leeuwen begonnen zij met Shake it off. Vervolgens speelden zij achtereenvolgens J’aime la vie waarmee Sandra Kim het Songfestival won in 1986, All about that bass, De Vliegende Hollander (is de Efteling de nieuwe sponsor?), Ladada; Voila, waarmee Barbara Pravi het songfestival van 2021 bijna won.

Tegenwoordig kan het eigenlijk niet meer, maar vanavond was er een uitzondering voor Dance Monkey.

Als afsluiter speelden zij Waterloo waarmee Abba het Songfestival in 1974 won. De muzikanten van SOL kregen natuurlijk ook de handen op elkaar voor hun muzikale bijdrage voor vanavond.

Met een lekkere fles rosé werden Bas en Hadewych bedankt voor hun inzet en enthousiasme waarmee zij de jonge muzikanten steeds naar een hoger niveau brengen.

Orkest draagt solisten op handen

Voor het groot harmonieorkest werden er flink wat stoelen bijgezet door de roadies van de Sophia’s Vereeniging; zij wisten duidelijk hoeveel stoelen er op elke rij moesten staan. Chapeau voor die harde werkers!

Onder leiding van dirigent Jos Schroevers bracht het grote orkest onder andere Spanischer Marsch van Johan Strauss. Gevolgd door Flowerdale van Philips Sparke met trompet solo van Edward de Bose (die op het laatste moment de honeurs waarnam voor zijn collega die geveld is door nierstenen. Beterschap vanaf deze plek).

Daarna kwam Tom Peeters op altsaxofoon als solist naar voren om Valse Vanita te spelen.

Ana Antón op euphonium speelde Pulcinella met een beetje een traantje omdat zij waarschijnlijk (?) de vereniging gaat verlaten om terug naar haar vaderland te gaan. Natuurlijk houden we wel contact.

Vervolgens speelde Sophia El Carimo Real van Alfred Reed. Een Latin Fantasy met heel veel snelle noten, maar ook mooie melodieën voor verschillende instrumentengroepen.

De laatste solist voor vanavond was Tanja v.d. Eijnden. Zij zong de slotnummers van deze zwoele muzikale avond onder de bomen van het witte kasteeltje: Wave, Desalfinado en The Girl from Ipanema.

Ook nu weer klonk er een welverdiend applaus voor alle muzikanten en natuurlijk voor dirigent Jos Schroevers.

Dankjewel

Voorzitter Peter Essers nam nog ‘even’ het woord om een paar bedankjes uit te spreken. Allereerst werd oud-bestuurslid (van 1980 tot 2024) Frans van Dongen even in de spotlights gezet en hij kreeg als dank voor zijn vele werk voor de vereniging het ‘ere-lidmaatschap’ namens alle leden.

Ook bijna oud-burgemeester Hanne van Aart werd bedankt voor haar aanwezigheid, maar het echte bedankje volgt tijdens haar afscheid.

Pastoor Peter Luijckx werd bedankt om de kerk – in geval van nood(weer) – beschikbaar te stellen voor het concert. Gelukkig was het niet nodig, maar toch …

Ook het Witte Kasteeltje werd bedankt voor hun gastvrijheid tijdens deze fantastische avond.

Nadat alle instrumenten waren ingepakt was het nog even tijd voor ‘de derde helft’. De muzikanten namen nog een (paar) consumpties terwijl er nog gezellig werd nagekletst in de tuin van het kasteel voordat ze weer terug naar huis gingen.

F Hoorn, echtgenoot van een van Sophia’s klarinetten