De komende jaren zal Loon op Zand zich geplaatst zien voor financiële uitdagingen. Dat heeft onder meer te maken met toenemende kosten, welke geen gelijke tred houden met de jaarlijkse bijdrage uit het Gemeentefonds. Dit fonds wordt gevoed door de Rijksoverheid. Een ingewikkelde formule regelt de bijdrage per gemeente. Jawel; alle gemeenten zullen de verminderde rijksbijdrage merken. Maar daar gaan we het niet over hebben. We hebben het over Loon op Zand.

Een eerste zicht op 2025

De zomervakantie is nog maar net begonnen, maar in de laatste raadsvergadering van 27 juni werd al gekeken naar de begroting van 2025. Dat gebeurt bij alle gemeenten aan de hand van de zogeheten Kadernota. Het is een belangrijk richtinggevend document om alvast de speerpunten van de begroting 2025 te noemen. Praktijk is natuurlijk dat het document niet door de raad zelf wordt opgesteld, maar wordt voorbereid door het college.

Als we de Kadernota op ons in laten werken, dan zien we dat het college een groot aantal beleidsvoornemens (wettelijke verplichtingen en coalitie afspraken) heeft opgenomen. De meerkosten daarvan bedragen ruim € 650.000,-. Daarnaast is een behoorlijk aantal posten benoemd, waaraan nog geen bedrag is gehangen. Kijken we naar het laatst ons bekende meerjarenplan (opgenomen als bijlage bij de begroting 2024) dan is er sprake van een begroot overschot in 2025 van circa € 1,7 miljoen. Dus alles lijkt ok, toch?

De wereld op zijn kop

Niets is minder waar! In de Kadernota zelf is namelijk geen financieel meerjarenplan opgenomen. Dus voor raadsleden is niet te beoordelen of de in de Kadernota genoemde voornemens ook financieel haalbaar zijn. Dat zou moeten blijken uit de Bestuursrapportage (BERAP). De BERAP verantwoordt de activiteiten over (bijna) de eerste helft van 2024. Daarnaast (in dit geval zeer belangrijk) is in de BERAP opgenomen de bijdrage van het Rijk voor de komende jaren (voor de liefhebbers: de effecten van de mei circulaire). Echter de BERAP wordt pas door de raad besproken op 29 augustus a.s.

Als de raad dit document op 27 juni had betrokken in de discussie dan zou duidelijk zijn dat 2025 geen positief resultaat meer geeft van € 1,7 miljoen, maar een negatief resultaat van bijna een half miljoen. Daarbij opgeteld de voorgestelde bedragen van de Kadernota van € 650.000,- geeft een beeld van € 1,1 miljoen verlies. De jaren 2026 en 2027 kennen nog grotere verliezen. Door de Kadernota vast te stellen gaat de raad dus akkoord met een structureel verlies in de komende jaren. Dat doet de raad dus zonder zich te vergewissen van onze veranderde financiële positie. Dat kan niet de bedoeling zijn!

Verontrustend proces

Deze gang van zaken is zonder enige twijfel het gevolg van het eerder door de raad terugbrengen van 2 BERAPS naar 1. Toekomstig KLM en Gemeentebelangen waren daar geen voorstander van. Dan ontstaan dit soort merkwaardige besluitvormingsprocessen, waarbij de raad nu blind besluiten neemt. Op 29 augustus zal in ieder geval Toekomstig KLM pleiten voor het terugdraaien van dit besluit.

Van de raad wordt immers als hoogste orgaan verwacht dat hij zelf tot een oordeel komt of de gemeente nog wel in staat is om nieuwe beleidsvoornemens uit te kunnen voeren. Dat doen we niet door de andere kant uit te kijken of door zelfs middelen aan de vrije bestedingsruimte van de gemeente te onttrekken voor nog niet uitgewerkte projecten, maar door voor de burger op een transparante wijze inzichtelijk te maken dat wij bestuurlijk op een duurzame wijze bezig zijn.

Wij wensen alle lezers een goede vakantie toe.

Vragen?

Toch nog vragen? We zijn bereikbaar voor iedereen. We zijn te bereiken via info@toekomstigklm.nl. Bellen mag ook: 06-53296415. Je bent van harte welkom.

Namens de fractie Toekomstig KLM,

Marten Krikken, Maikel van der Velden en Arno Coomans